Hoppa till huvudinnehåll

💡 Testa även våra tjänster där du kan söka mäklare, företag och nämndbeslut

Start

Lättläst

Fastighetsmäklarinspektionen (FMI)
är en statlig myndighet.
Vi bestämmer vilka personer
som får arbeta som fastighetsmäklare.

Vi kontrollerar att mäklare i Sverige
följer lagar och regler.

Vi sprider information
till mäklare, mäklarföretag
och privatpersoner.
I informationen berättar vi
hur mäklare och mäklarföretag
ska sköta sitt arbete.

Vad gör en mäklare?

En fastighetsmäklare är en person
som hjälper till med
att sälja ett hus eller en lägenhet.
En mäklare kan också hjälpa till med
att hyra ut en bostad eller en lokal.

Vem får jobba som mäklare?

För att få arbeta som mäklare
måste man ansöka hos FMI
och bli registrerad.
Vi kontrollerar att den som ansöker
uppfyller vissa krav.

Kraven är att en mäklare, bland annat:

  • Har rätt utbildning.
  • Har gjort praktik.
  • Har skött sin ekonomi.
  • Inte har dömts för brott.

Vissa mäklare hjälper bara till med
att hyra ut lägenheter eller lokaler.
De mäklarna behöver inte ha
någon särskild utbildning.
Då räcker det att de har gjort praktik.

Vad gäller för mäklarföretag?

På ett mäklarföretag
jobbar en eller flera mäklare.
Företaget ska hjälpa mäklarna
som jobbar där
att följa lagen.

Ett mäklarföretag måste också
ansöka hos FMI
så att det finns i vårt register.
Företaget ska ha
skött sin ekonomi
och inte ha gjort något brottsligt.
Detsamma gäller de personer
som äger eller styr företaget.

När du ska
köpa eller sälja en bostad
är det alltid en viss mäklare
som hjälper dig personligen.
Det är alltså inte företaget
som sköter affären.

FMI:s kontroller

FMI kontrollerar hur mäklare
och mäklarföretag arbetar.
Vi ska se till att de
sköter sig och följer lagen.

Tycker du att en mäklare
eller ett företag
har gjort något fel?
Då kan du göra en anmälan till oss.

FMI kontrollerar även mäklare
och företag
på egen hand.

Om vi upptäcker att mäklaren
eller företaget
har gjort fel
kan vi ge dem
en varning eller erinran.

Om det är allvarliga fel
kan vi bestämma att
en mäklare inte får jobba som mäklare.
Vi kan också bestämma
att ett företag
inte får vara ett mäklarföretag längre.
Eller att någon person i företaget
måste bytas ut. 

Information om mäklare

FMI kan till exempel berätta för dig:

  • Om en mäklare
    eller ett mäklarföretag
    har registrering hos FMI eller inte.

  • Hur länge en mäklare
    eller ett företag
    har haft registrering.

  • Om fastighetsmäklaren
    eller företaget har fått
    en varning eller erinran.

  • Vilka lagar och regler som gäller
    när en bostad säljs
    med hjälp av en mäklare.

Kontakta FMI

Om du har frågor till oss
kan du ringa, skicka e-post
eller skriva ett brev.

Senast uppdaterad 2023-11-24