Lättläst

Fastighetsmäklarinspektionen (FMI)
är en statlig myndighet.
Vi bestämmer vilka personer
som får arbeta som fastighetsmäklare.

Vi kontrollerar att Sveriges mäklare
följer lagar och regler.

Vi sprider information
till både mäklare
och privatpersoner.
Och berättar hur mäklare
ska sköta sitt arbete.

Vad gör en mäklare?

En fastighetsmäklare är en person
som hjälper till med
att sälja ett hus eller en lägenhet.

Vem får jobba som mäklare?

För att få arbeta som mäklare
måste man ansöka hos FMI
och bli registrerad i vårt register.
Vi kontrollerar att den som ansöker
uppfyller vissa krav.

Kraven är att en mäklare, bland annat:

  • Har rätt utbildning.
  • Har gjort praktik.
  • Har skött sin ekonomi.
  • Inte har dömts för brott.

Ibland hjälper mäklare bara till med
att hyra ut hyreslägenheter.
Dessa mäklare behöver inte ha
någon särskild utbildning.
Då räcker det med praktik.

Kontroll av mäklare

FMI bevakar mäklares arbete.
Vi ska se till att de
sköter sig och följer lagen.

Tycker du att en mäklare
har gjort något fel?
Då kan du anmäla mäklaren till oss.

FMI granskar även mäklare
på egen hand.

Om vi upptäcker att
mäklaren har gjort fel
kan vi ge mäklaren
en varning eller erinran.

Om det är mycket allvarliga fel
kan vi avregistrera mäklaren.
Då får han eller hon inte längre
arbeta som mäklare.

Information om mäklare

FMI kan till exempel berätta för dig:

  • Om en mäklare är
    registrerad eller inte.

  • Hur länge en mäklare
    har varit registrerad.

  • Om fastighetsmäklaren
    har blivit varnad.

  • Vilka lagar och regler som gäller
    när en bostad säljs
    med hjälp av en mäklare.

Kontakta FMI

Om du har frågor till oss
kan du ringa, skicka e-post
eller skriva ett brev.

Senast uppdaterad 2020-01-09